Dit regelt de herstel- of revalidatie-afdeling
Thuisbezoek
In sommige gevallen komen specialisten op thuisbezoek om een goed beeld te krijgen van de thuissituatie van uw naaste. Vaak gebeurt dit wanneer uw naaste nog op de herstel- of revalidatie-afdeling ligt, daarom is het belangrijk dat u de specialist(en) binnen kunt laten. Verder is het fijn als u gedurende het thuisbezoek aanwezig bent om eventuele vragen te beantwoorden.
Advies van specialisten
Er wordt een bespreking geplant om het advies van de specialisten door te nemen. Tijdens deze adviesbespreking leggen de specialisten uit welke aanpassingen nodig zijn om weer thuis te wonen. Het fijn als u hierbij bent en meedenkt over aanpassingen. Ook is het fijn als u de uitvoering hiervan in gang kan zetten.
De zorgoverdracht
De herstel- of revalidatie-afdeling regelt de zorgoverdracht van uw naaste inclusief een medicatieoverzicht, 24-uurs medicatie, verbandmiddelen, incontinentiemateriaal en eventuele adviezen over vervolgbehandelingen.
Daarnaast regelt de herstel- of revalidatie-afdeling de zorgoverdracht naar de Huisarts en de apotheek. De Huisarts ontvangt de ontslagbrief en eventuele adviezen. De apotheek krijgt, indien nodig, nieuwe recepten door, zodat u of uw naaste deze op kunnen halen bij de eigen apotheek.
Wanneer thuiszorg, ambulante hulp en/of eerstelijnshulp nodig is, regelt de herstel- of revalidatie-afdeling ook deze zorgoverdracht.
Wordt er een Wet langdurige zorg indicatie aangevraagd?
Wanneer uw naaste een terug naar huis verhuisd kan het zijn dat er indicatie nodig is om aanspraak te maken op de Wet langdurige zorg (Wlz). Is dat het geval? Dan regelt de herstel- of revalidatie-afdeling de aanvraag via het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Dit proces hoeft u zelf niet in gang te zetten.
Wanneer de indicatie voor de Wlz is aangevraagd, goedgekeurd en terug naar huis gaat, zijn er verschillende manieren om de zorg te organiseren. Informeer bij het zorgkantoor van de regio van uw naaste welke opties er zijn en kies de optie die het beste aansluit bij jullie behoeftes. Regio Amsterdam valt onder het zorgkantoor van het Zilveren Kruis.
Zo kunt u bijdragen aan het organiseren van de thuissituatie
Aanwezig zijn bij de adviesbespreking
Wanneer er wijzigingen in de thuissitatie nodig zijn wordt er vaak een adviesbespreking georganiseerd om u en uw naaste op de hoogte te stellen van wat er nodig is. Het is handig als u hier bij aanwezig bent, zo bent u op de hoogte, kunt u vragen stellen, en gelijk de nodige aanpassingen in gang zetten. Het is fijn als u hier snel mee aan de slag kan, want niet alle aanpassingen zijn van de een op de andere dag te realiseren.
Tijdelijke hulpmiddelen
Wanneer er tijdelijk hulpmiddelen nodig zijn kunnen deze vaak geleend worden bij de zorg-uitleen van de thuiszorgwinkel. Denk hierbij aan een transportrolstoel, douchestoel en toiletverhoger.
Ga in gesprek met de zorgverzekeraar van uw naaste om te kijken wat u via de zorgverzekering vergoed kan krijgen. Tijdelijke hulpmiddelen worden voor maximaal een half jaar vergoed.
Permanente hulpmiddelen
Wanneer er permanente hulpmiddelen nodig zijn kan dat vaak via de gemeente aangevraagd worden via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Denk hierbij aan de volgende hulpmiddelen en voorzieningen:
Woonvoorzieningen (zoals beugels of een traplift);
- Een rolstoel of rolator;
- Aanvullend openbaar vervoer (AOV);
- Hulp bij het huishouden.
Woont uw naaste in een huurhuis?
Dan is er een kan dat de wijzigingen aan het huis via woningbouw vereniging geregeld kunnen worden. Denk hierbij aan het plaatsen van beugels of traplift.
Ga in gesprek met de zorgverzekeraar van uw naaste om te kijken wat u via de zorgverzekering vergoed kan krijgen en wanneer een sprake is van een aanspraak op de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) van de gemeente.
Heeft u naaste een indicatiestelling voor de Wlz?
Informeer dan bij het zorgkantoor wat er via de Wet langdurige zorg vergoed kan worden. Een zorgkantoor is gekoppeld aan een regio. Regio Amsterdam valt onder het zorgkantoor van het Zilveren Kruis.
Personenalarmering
Dankzij personenalarmering kan snel hulp opgeroepen worden als uw naaste plotseling iets overkomt. Denk hierbij aan fysieke alarmknoppen, digitale of elektronische ondersteuning en opvolging. Het opzetten van personenalarmering kan via de zorgverzekering geregeld worden, of door u zelf via bijvoorbeeld de thuiszorgwinkel.
Medicatie ophalen
Wanneer er recepten naar de apotheek van uw naaste zijn gestuurd als onderdeel van de zorgoverdracht, is het handig als u deze voor uw naaste ophaalt. Indien uw naaste medicatie bezit die niet meer nodig is kunt u deze bij de apotheek of de milieustraat inleveren.
Tips
- Informeer bij de zorgverzekeraar van uw naasten welke kosten worden vergoed en welke niet.
- Hulpmiddelen worden vaak thuisbezorgd, maar het kan zijn dat u zelf de plaatsing moet regelen.
Is het duidelijk wat er moet gebeuren?
Start dan gelijk met het realiseren en aanvragen van de hulpmiddelen en aanpassingen. Het is niet verstandig hier mee te wachten. Het kan namelijk even duren voordat alles is geregeld, maar de verblijfsduur op de herstel- of revalidatie-afdeling kan hiervoor niet worden verlengt.
Een huisarts is een gespecialiseerde arts in de buurt die het eerste aanspreekpunt is voor mensen thuis met problemen met hun gezondheid in de ruimste zin.